Brána milosrdenství, známá také jako Šušan nebo Východní brána, je místem, kudy Mesiáš vstoupí do Jeruzaléma a vykoupí Izrael.
Autor: Nosson Shulman, licencovaný průvodce, 28. července 2022
„Dáš ho kohenovi Eleazarovi a on ho vyvede za tábor (východní branou) a zabije ho v jeho přítomnosti (Numeri 19,3)“.
„Kozel tak ponese na sobě všechny jejich hříchy do propasti a on toho kozla pošle (východní branou) na poušť (Leviticus 16:22)“
Dnes prozkoumáme jedno z nejvýznamnějších (i když málo navštěvovaných) míst v zemi, Bránu milosrdenství, která je nyní zapečetěná, ale vede na vrchol Chrámové hory.
V době krále Šalamouna (který postavil První chrám) existovala Východní brána, která vedla na Chrámovou horu. Předpokládá se, že se nacházela v blízkosti současné brány, ačkoli ji Babylóňané zničili v roce 422 př. n. l. (někteří historici uvádějí rok 586 př. n. l.) spolu se svatým Chrámem. V roce 371 př. n. l. se Židé opět vrátili do Izraele a Chrám znovu postavili.
V roce 355 př. n. l. po vlně židovského přistěhovalectví zpět do Izraele Nehemiáš obnovil jeruzalémské hradby. To zahrnovalo i výstavbu Šušanské (Východní) brány, pojmenované podle hlavního města Persie, říše, která v té době vládla Izraeli. Na Východní bráně byl dokonce vyobrazen Šušan. Podle židovských pramenů to nařídila Persie, aby si lidé pamatovali, že žijí pod perskou nadvládou a nebouřili se.
Vzhledem ke specifikaci Tóry, co je to červená kráva, jich v historii existovalo pouze devět a v Mesiášových dnech se má vyskytovat desátá. Červená jalovice byla poražena a její zbytky spáleny. Popel ze zvířete se pak smíchal se speciální vodou a pokropil se jím někdo, kdo byl nečistý (například se nacházel v blízkosti mrtvoly), aby se očistil.
Jednalo se o nesmírně důležitou proceduru, jinak by každý, kdo někdy byl na hřbitově (nebo byl na místě, kde někdo zemřel, když tam byl), nemohl vstoupit do Chrámu, dokud by nebyl očištěn (více o červené jalovici viz Numeri 19).
Chrám byl zničen Římany v roce 70 n. l. V 7. století (někteří tvrdí, že na konci Byzantské říše, jiní, že na počátku islámského období) byla na troskách Šúšanské brány postavena nová brána (Brána milosrdenství).
Podle židovské tradice vstoupí Mašiach do města Bránou milosrdenství a obnoví Chrám.
Dokonce zde byl umístěn muslimský hřbitov, aby zabránili proroku Eliášovi, kohenovi (knězi), zvěstovat příchod Mesiáše (podle zákona Tóry nesmí kněz vstoupit na hřbitov). Ironií osudu je, že bez vědomí tehdejší turecké vlády může kněz vstoupit na nežidovský hřbitov, takže tento hřbitov ničemu nebrání!