Hrách a dýně v boji proti koronaviru? Tým z univerzity v Tel Avivu tvrdí, že doplňky stravy na bázi ovoce a zeleniny mohou chránit před COVIDem.

Od: Israel National News 11.4.22 15:00

Stanou se doplňky stravy naší „zdravou“ zbraní proti Covidu-19? Odborníci z TAU prokázali, že běžné doplňky stravy nás mohou pomoci chránit před virem Covid i několika běžnými zimními nemocemi.

Studii vedli profesor Ehud Gazit, profesor Eran Bacharach a profesor Daniel Segal ze Šmunisovy školy biomedicíny a výzkumu rakoviny na Moudré fakultě přírodních věd TAU spolu s doktorandy Topazem Kreiserem a Davidem Zagurim a dalšími vědci. Článek byl publikován v časopise Pharmaceuticals.

Od vypuknutí pandemie Covid-19 vede lidstvo závody ve zbrojení proti mutacím, variantám a rozsáhlé nákaze, aby minimalizovalo škody na lidských životech a ekonomice. V současné době se boj proti viru opírá především o vakcíny na bázi RNA spolu s několika antivirovými léky.

Virus Covid se však velmi rychle mění, a proto jsou nutné časté aktualizace léčby a vakcín, které jsou založeny na seznámení imunitního systému s virem. Totéž platí pro chřipkové viry, další rozšířenou příčinu onemocnění a úmrtí.

Prof. Gazit, který rovněž vede Centrum pro objevování léků TAU BLAVATNIK, řekl: „Vědci se domnívají, že se jedná o velmi důležitý problém: Abychom řešili rychlé změny viru, rozhodli jsme se vyvinout aktivní vakcíny z bezpečných a snadno dostupných doplňků stravy, které by snížily virovou zátěž v těle a omezily nákazu. Již léta víme, že potravinové doplňky s obsahem zinku mohou posílit imunitu proti závažným, virovým a chronickým infekcím a jejich potenciálně závažným následkům.“

Vědci zjistili, že samotná konzumace zinku dosahuje relativně nízkého obsahu v buňkách. Pro zvýšení účinku zkombinovali zinek s flavonoidy – polyfenolickými sloučeninami, které se nacházejí v mnoha druzích ovoce a zeleniny. Přidali také měď – aby zabránili iontové nerovnováze a zvýšili účinnost léčby.

Prof. Segal dodává: „Pokročilé laboratorní testy, včetně PCR, ukázaly, že nové vakcíny, které jsme vyvinuli, skutečně snížily virovou zátěž. Zjistili jsme 50-95% snížení genomické replikace různých skupin RNA virů, včetně viru Covid-19, viru chřipky a dalších. Tyto výsledky jsou velmi slibné a možná umožní vyvinout orálně podávanou biologickou regresní léčbu. Takový přípravek bude bezpečný, přirozený a účinný proti několika typům virů, včetně nových mutací a variant – což je jednoznačně důležitý krok vpřed.“

Nutno podotknout, že zatím všechny experimenty byly prováděny in vitro v laboratoři, ale vědci jsou optimističtí, pokud jde o praktický potenciál studie. Doufají, že brzy zahájí sérii klinických testů na lidech, které nakonec povedou k účinné léčbě dostupné pro každého. Vzhledem k tomu, že doplňky stravy jsou ověřeny jako bezpečné pro použití, a s ohledem na celosvětovou pandemii bylo rozhodnuto o uvedení výrobku na běžný trh dříve, než budou známy výsledky klinických zkoušek.

Prof. Bacharach uzavírá: „Všichni se od mládí učíme, že k dobré medicíně patří i prevence. Výrobek, který chceme nabízet, bude pokrývat širokou škálu zimních onemocnění, včetně Covidu a chřipky. Zajímavým aspektem je potenciální flexibilita léčby: zjistili jsme, že kombinace několika flavonoidů se zinkem pomáhá chránit buňky proti široké škále RNA virů. Domníváme se, že přípravek může sloužit jako doplňková léčba ke zvýšení účinku stávajících antivirových vakcín a léků.“

12.04.2022 05:42 Daniel Žingor119Zdroj: Arutz Sheva - Israel National News