Praha Jeruzalém

Stalo se to právě tento týden. Poprvé od vzniku Státu Izrael před téměř tři čtvrtě stoletím se město Jeruzalém stalo centrálním dopravním uzlem.

Autor: Dr. Guy Bechor, gplanet.co.il, přeložil a upravil Hillel Fendel, pondělí 4. dubna 2022

Jak k tomu došlo? Souvisí to s novým vlakovým systémem – a to vyvolává další otázku: Jaké jsou další plány s železnicí do Jeruzaléma? Jak bude v příštích letech vypadat nové obří obchodní centrum, které se v podstatě točí kolem nádraží u hlavního vjezdu do hlavního města?

A znamená to tedy, že je Jeruzalém skutečně další velkou věcí na řadě?

Od založení Izraele v roce 1948 byl Jeruzalém vždy tak trochu stranou. Centrálním centrem byl vždy Tel Aviv, zatímco Haifa – kvůli vlaku – byla až na druhém místě. Proto když byly konečně spuštěny moderní vlakové linky do Jeruzaléma (v roce 2005 do stanice Malcha a z ní a v roce 2018 do stanice Navon poblíž centrálního autobusového nádraží) – žádná zásadní změna se okamžitě neprojevila; jediným místem, kam se z Jeruzaléma dalo jet, byl Tel Aviv (a pak o něco severněji do Herzlije).

Byl to výsledek desetiletí zanedbávání, k jehož nápravě nyní konečně začíná docházet.

Právě tento týden, po letech práce, ministerstvo dopravy slavnostně otevřelo novou linku Jeruzalém-Modin. (Modiin je město poblíž mezinárodního letiště Ben Gurion, které má téměř 100 000 obyvatel a dvě vlaková nádraží). Jedná se tedy o druhou trasu vedoucí z hlavního města Izraele, ale tím to ještě nekončí. Probíhají práce na třetí trati, která povede do stanice Navon, do a z Rišon LeCionu a Ramle. Ze stanice Navon budou brzy jezdit vlaky do a z dalších stanic v Jeruzalémě, včetně Starého města.

Nová trasa Jeruzalém-Modin zahrnuje inženýrský počin známý jako „Modinský oblouk“ a tři mosty a tunel o celkové délce 650 metrů.

Zvykli jsme si na hlavní vjezd do Jeruzaléma ze západní části města, ale v posledních letech se pro vozidla otevřely nové hlavní vjezdy, a to ze severu, jihu a východu. V současné době probíhá projekt nového tunelu, který umožní vjezd a výjezd z města v blízkosti oblastí Har Nof, Y’fei Nof a Bayit V’gan.

Nové obchodní centrum Jeruzaléma u západního vjezdu do města začíná po letech prací v podzemí získávat reálné obrysy. V plánu je devět mrakodrapů, obří parkoviště, dálnice, hotely, obytné budovy a další. Očekává se, že se stane největší izraelskou obchodní čtvrtí. Nemusíte se však bát: oblast bude stále zřetelně rozpoznatelná díky Kordovému mostu, přes který povede lehká železniční trať.

Jeruzalém je rozhodně „příští“ na řadě.

10.04.2022 06:02 Daniel Žingor531Zdroj: Bet El Friends