Praha Jeruzalém

Doug Hershey píše, že je vizuální dokumentace dávných proroctví důkazem Boží věrnosti.

Autor: Doug Hershey, 7. října 2021

V roce 1844 byl Osmanskou říší ovládaný Jeruzalém v troskách - kdysi legendární město bylo nyní zpustošené a zbídačené, uctívané pouze v historii a duchovních textech. A přesto, neznámo komu, kromě samotného Boha, právě v tomto roce začnou dva muži, kteří byli od sebe vzdáleni jako svět, připravovat půdu pro zdokumentování prorokovaného probuzení nejunikátnějšího města na zemi.

V roce 1839 byla v Paříži představena daguerrotypie, nový moderní fotografický proces, který znamenal revoluci v zachycování obrazů na kovové desky. Později se stal základem dnešní moderní fotografie. O několik let později se s touto novou technologií seznámil místní francouzský malíř Joseph-Philibert Girault de Prangey a brzy poté se vydal na cestu po Blízkém východě. V roce 1844 se ocitl v Jeruzalémě a fotografoval toto město, jeho architekturu a krajinu.

V roce 1839 se také v hlavním městě Osmanské říše Konstantinopoli ujal vlády sultán Abdulmejid I. V roce 1839 se v Konstantinopoli konala slavnostní ceremonie. S ohledem na úpadek své říše nařídil Abdulmejid některé rozsáhlé změny, aby pokračoval v reformách svého otce, včetně sčítání zchátralého osmanského Jeruzaléma - prvního sčítání lidu od biblických dob. V Jeruzalémě žilo 15 510 obyvatel: Většinu obyvatelstva tvořilo 3 390 křesťanů, 5 000 muslimů a 7 120 Židů.

Po návratu Giraulta de Prangey do Francie použil své daguerrotypické snímky jako podklady pro vydávání malířských děl z tohoto regionu. Mezitím zkonstruoval dřevěné krabice pro své zdánlivě nepotřebné fotografické desky a poté je uložil. Třicet let po jeho smrti krabice objevil příbuzný, který koupil jeho zchátralý majetek. Tyto fotografické desky však zůstaly skryty před zraky veřejnosti až do roku 2003, kdy se jedna z nich prodala v aukci za více než 900 000 dolarů. Až v roce 2014, kdy Smithsonian digitalizoval jeho dílo a zveřejnil takzvané „první fotografie Jeruzaléma“, se však najednou všichni začali ptát, kdo byl tento francouzský malíř a jaké byly jeho cesty do Svaté země ve 40. letech 19. století.

Díky Giraultovi de Prangey a osmanskému sultánovi, dvěma lidem, kteří o sobě nikdy nevěděli, máme nyní dokumentaci o tom, jak Jeruzalém vypadal v roce 1844 - tedy asi 40 let předtím, než se do země začala koncem 80. let 19. století vracet první vlna židovských přistěhovalců. Ve vědě bychom tomu říkali „stanovení výchozího stavu“. Ani jeden z těchto mužů netušil, že Bůh se chystá začít naplňovat jeden z nejčastěji opakovaných slibů v Písmu: že navrátí židovský národ do země, kterou mu slíbil dát.

Je důležité si uvědomit, že ze všech měst na zemi byla pouze Jeruzalému předpovězena jeho historie, od jeho zničení a rozptýlení jeho obyvatel do národů - což vedlo ke staletím zpustošení, které vyvrcholilo jeho obnovením jako mezinárodního města - až po předpovězené sídlo moci pro vládnoucího krále. Od doby, kdy Římané v prvním století město dobyli, se tato oblast nikdy nestala vlastí žádné jiné skupiny lidí a Jeruzalém se nikdy nestal vlivným nebo hlavním městem žádného jiného kmene nebo národa - pouze židovského národa.

To vše je předpovězeno v Písmu. Před téměř 2600 lety Zachariáš prorokoval obnovu Jeruzaléma, návrat Pána do města a shromáždění jeho lidu, aby s ním žil. Až se národ opět zaplaví, „muži a ženy zralého věku budou sedět na ulicích... každý z nich bude mít kvůli svému věku v ruce hůl. Ulice města budou plné chlapců a dívek, kteří si tam budou hrát“ (Zacharjáš 8,4-5). Domnívám se, že se nacházíme v počátečním stadiu naplňování tohoto slova tím nejpraktičtějším způsobem.

V roce 2019 jsme se s izraelským dobrodružným fotografem Eddenem Ramem vydali zdokumentovat oživení a obnovu Jeruzaléma obnovením historických fotografií Giraulta de Prangey a dalších. Přesto se vyskytl jeden problém - mnoho úhlů pohledu bylo matoucích a těžko lokalizovatelných. Až později jsem si uvědomil důležitou věc: Daguerrotypické fotografické desky poskytují obrácený obraz, nikoliv skutečný pohled. Díky digitalizaci díla Giraulta de Prangeyho, kterou provedl Smithsonian, jsme s Eddenem mohli digitálně obrátit snímky a přesně zjistit, kde byly záběry pořízeny. Tyto skryté fotografie z roku 1844, stejně jako záběry z 50.-60. let 19. století a počátku 20. století, nebyly nikdy předtím obnoveny... až nyní, v mé nejnovější fotografické knize "Jerusalem Rising".

Ve snaze zdokumentovat ohromující obnovu tohoto města jsme se s Eddenem snažili co nejvíce přiblížit původním úhlům, abychom ukázali, jak moc se toho za tak krátkou dobu změnilo. Tyto záběry jsme pak porovnali s dnešním pohledem ze stejných úhlů, kdy město bobtná a má téměř milion obyvatel. Tuto úchvatnou proměnu prostě musíte vidět, abyste jí uvěřili. Kniha „Jerusalem Rising“ navíc přelomovým způsobem poprvé zveřejňuje „skutečný pohled“ na Jeruzalém z roku 1844 a umožňuje čtenářům nahlédnout, jak vypadal Jeruzalém se sotva 15 000 obyvateli.

Jako pokračování bestselleru „Israel Rising“, první knihy ze série Ancient Prophecy/Modern Lens, nebyla „Jerusalem Rising“ zamýšlena jako prostá fotografická kniha typu „tehdy a teď“. Poskytuje také bližší pohled na to, co židovští proroci předpověděli a jak se to dnes odehrává, a to způsobem, který historie doposud nikdy neviděla. Je mi velkou ctí a potěšením poskytnout vizuální dokumentaci dávných proroctví, a to prostřednictvím moderního objektivu.

Bůh je věrný svému slovu a věrně plní své sliby dané židovskému lidu a zemi. Po tisíciletích můžeme vidět důkaz, že plní své prorocké sliby přímo před našima očima. Pokud nám izraelský národ a město Jeruzalém v posledních padesáti letech něco ukázaly, pak to, že Bůh myslel vážně to, co řekl, a řekl přesně to, co měl na mysli. Žádné alegorie, žádné hyperboly a žádné metafory. Nyní, v naší době, můžeme důkazy Jeho věrnosti vidět na vlastní oči.

 

08. 10. 2021 06:49 162 Daniel Žingor Zdroj: All Israel news

Buďte v obraze

Přihlaste se k zasíláni novinek emailem