Praha Jeruzalém

Tradičním americkým židovským turistům od Miami po Seattle v současnosti konkuruje nával počítačových nadšenců ze Silicon Valley, čínských studentů, indických turistů, křesťanských poutníků z východní Evropy a rozličných podnikatelů ze všech koutů planety.

Autor: Edwin Black, 2.4.2019

Virulentní anti-izraelské hnutí známé jako BDS (Boycott, Divestment, Sanctions – Bojkot, Stažení investic, Sankce) zaplavuje kampusy vysokých škol, valí se do radnic, proniká do zasedaček velkých korporací a v současnosti si brousí zuby na samotnou podstatu významného izraelského segmentu světového trhu – na izraelský cestovní ruch a turistiku. Aktivisté v celém světě volají  po izolaci Izraele. BDS se dokonce podařilo přesvědčit Airnbnb, aby přestalo nabízet židovské lokality v Judsku a Samařsku – v oblasti známé také jako „Západní břeh“ (název vymyšlený po jordánské invazi roku 1948, když se nepodařilo vytvořit dva státy podle návrhu OSN). V irském parlamentu se diskutuje o návrhu zákona, který by kriminalizoval návštěvu Starého města a dokonce i zakoupení občerstvení nebo upomínkového předmětu.

Podobné bojkoty proti jiným zemím často zdrcujícím způsobem narušily jejich národní ekonomiku, ale v případě Izraele to prostě a jednoduše nefunguje. Opak je pravdou. Ano, aktivisté se usilovně snaží Izrael démonizovat. A přesto se izraelský cestovní ruch raketovým tempem vyšvihl do jedinečných výšin a zaměstnává desítky tisíc lidí. Přilétající letadla jsou nacpaná a po celém světě vznikají nové přímé letecké linky. Přestože nové luxusní hotely rostou tak rychle, jak jen blízkovýchodní slunce dokáže vysoušet beton, poptávka převyšuje nabídku, a pokoje proto zůstávají nedostatkovým a drahým zbožím. Izrael je po celém světě známý svou kreativní kuchyní a moderními restauracemi. Pokud chcete dostat v nejznámějších restauracích stůl, musíte si ho zarezervovat týdny předem.

Izraelský cestovní ruch se dramaticky změnil. Teď už to není jen záležitost synagog a židovských organizací. Izrael těží ze své pověsti země „start-upů“, špičkové kulinářské kultury a průniku na trhy mimo Ameriku a Západní Evropu. Jeho sofistikovaný cestovní ruch jen kvete a Izrael se stal cílovou destinací celého světa. Tradičním americkým židovským turistům od Miami po Seattle v současnosti konkuruje nával počítačových nadšenců ze Silicon Valley, čínských studentů, indických turistů, křesťanských poutníků z východní Evropy a rozličných podnikatelů ze všech koutů planety. A počty stále narůstají.

V roce 2016 Izrael navštívilo celkem 2,9 miliónu turistů z celého světa. Koncem roku 2018 toto číslo narostlo na 4,1 miliónu – a čísla dále rostou. V příštím desetiletí Izrael plánuje ve svém turistickém sektoru zaměstnat na 98000 lidí.

Když prosperuje izraelská turistika, prosperuje i palestinská arabská komunita. Do Betléma míří křesťanští poutníci. Cestovní ruch podporuje ekonomickou nezávislost a posiluje koexistenci.

A příchozí proudí ze všech míst.

Dnes většina turistů ze Severní Ameriky nejsou Židé, ale křesťané, kteří často cestují za biblickými památkami. Podle oficiálních odhadů tvoří Židé 40 až 45 procent turistů ze Severní Ameriky, křesťané se pak pohybují kolem 60 procent. Zatímco poměr Židů a křesťanů zůstává přibližně stejný, celkové počty návštěvníků ze Severní Ameriky od roku 2016 narostly o 42 procent.

Podle zprávy izraelské turistické kanceláře v Novém Dillí navštívilo Izrael v roce 2009 jen 20000 Indů. Před několika lety Izrael pozval na návštěvu zástupce indických cestovních kanceláří. Věděl totiž, že v Indii prodávají většinu zájezdů. Reciproční turistické programy otevřely cestu třeba i indickým křesťanům z Kéraly. Dramatické zlepšení diplomatických vztahů mezi Novým Dillí a Jeruzalémem společně se třemi přímými lety letadel Boeing 787 Dreamliner společnosti Air India každý týden – které dostaly speciální povolení k přeletu Saudské Arábie a tak ušetřily více než dvě hodiny – zajistily trvalý přísun indických turistů. Letos Izrael očekává více než 80000 indických návštěvníků, cestovní kanceláře pracují na růstu o dalších 65 procent. A to se může podařit, pokud se podle plánu podaří izraelskému filmovému průmyslu nalákat producenty z Bollywoodu k natáčení v Izraeli.

V roce 2015 navštívilo Izrael jen 30000 turistů z Číny. Když začaly nové přímé lety z letiště Ben Gurion do mnoha čínských měst, toto číslo se více než ztrojnásobilo na 100000 každý rok. Dnes je Čína v Izraeli nejrychleji rostoucím trhem. Přilétají čínské kuchařské celebrity a je snadné najít čínsky hovořící průvodce.

Letecké spojení je životodárnou mízou izraelského cestovního ruchu a pomáhá mu obstát na světovém trhu. V současnosti můžete bez přestupu letět do Izraele z mnoha měst Severní Ameriky. Z JFK v New Yorku provozuje Delta dva přímé lety každý den. Z letiště Liberty v Newarku létá dvakrát denně společnost United. Z Dullesu ve Washingtonu, D.C. zahájí brzy United tři přímé lety týdně. Z Toronta nabízí každý den přímé lety Air Canada. V létě bude Air Canada létat dvakrát týdně z Montrealu. Ze San Francisca létají United každý den, hlavně kvůli návalu ze Silicon Valley.

Všechny severoamerická letecké společnosti konkurují El Al, která je v propojení našeho kontinentu s Izraelem zcela dominantní – každý týden provozuje 45 letů, za měsíc přepraví více než 50000 pasažérů. Pro mnoho turistů cestujících do Izraele je El Al jedinou přijatelnou možností. S výjimkou šabatu a židovských svátků létají izraelské národní aerolinie s hvězdou v logu ve dne v noci, za deště i slunce, bez ohledu na dobré či špatné zprávy, ať létají rakety nebo ne. Jedinečná bezpečnostní opatření, v jejichž rámci na letišti mladí sekuriťáci kladou cestujícím dotěrné osobní otázky a vyhodnocují možná rizika, někdy vyvolávají smíšené pocity bezpečí, rituálu a černého svědomí. „Letíte do Izraele? Proč právě teď?“ Nebo klasika: „Koho v Izraeli znáte?“ Odpověď: „Všechny.“

S El Al můžete přímo letět nejen z New Yorku, Newarku a Miami, ale nyní i z Bostonu, Los Angeles, Toronta a od tohoto léta i z Las Vegas a San Francisca. Na jaře 2020 začnou lety z Chicaga. El Al používá hlavně letadla Dreamliner. V letkách 747 a 777 El Al nabízí Economy Seat PLUS, které jsou relativně levné, prostorné a pohodlné  – zvlášť v řadě u přepážky. Navíc si můžete při odbavení v JFK nebo Newarku za 35  – 45 dolarů dokoupit business class a cestu si skutečně užít. Letištní hala nabízí odpočinek a hojnost dobrého jídla i nápojů, takže si na odlet můžete počkat ve skutečném luxusu.

Triumf izraelského cestovního ruchu by nebyl možný bez triumfu aerolinií. A k tomuto triumfu v oblacích konečně došlo.

15.04.2019 04:34 Lumír Ptáček428Zdroj: Arutz Sheva - Israel National News

Klíčová slova